یک درخواست................................................اندیشه

اخیرا گفته ای گهربار از گفته های زرتشت را در قسمت بالایی وبلاگم قرار دادم

از تمامی عزیزان بازدید کننده خواستارم تا در مورد این سخن نظرات خود را بیان فرمایند.

من به این جمله اعتقاد دارم.

بسیاری از مردم هستند که چشم و گوش بسته مسایلی را باور دارند بدون آنکه

در مورد راست یا دروغ بودن آن اطلاعی داشته باشند

و در بسیاری از موارد تحت محدودیت هایی قرار دارند که ناچارند آن مسایل را بپذیرند.

حس کنجکاوی بشر بسیاری از چرا ها و چگونه ها را در پیش راه او قرار داده و او

با اندیشیدن و پژوهش به دنبال جواب این پرسش هاست.

بنابراین باور بسیاری از مسایل برای او که در مورد درست بودن آنها اطلاع ندارد دشوار

است.بسیاری از این عقاید برای او اکنون به صورت افسانه و داستان در آمده و تنها

افراد اندکی هستند که به درستی آنها ایمان دارند.در این میان افرادی سودجو سعی

دارند تا مغز اینگونه انسان ها را از خرافات و اندیشه های غلط پر کنند

اما چیزی که روشن است این بوده که  خود انسان با همان حس کنجکاوی به

درست یا غلط بودن این عقاید دست خواهد بافت.

 

 

نظرات 11 + ارسال نظر
رها یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 09:57 ب.ظ

بسیار زیبا بود

بهنام یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:22 ب.ظ http://open.persianblog.com

سلام بر شما دوست گرامی ... ابتدا از این که شما اندیشمندانه چنین نکته ریزی را مطرح کرده اید خوشحالم و به شما تبریک می گویم ... در ادامه باید بگویم باتعریف عام از خرد گفته بالا صحیح است و البته متین ... البته بستگی به تعریف ما از واژه استوار دارد ... اگرمنظور پایدار ماندن و جاودانگی باشد ... دست اوردخرد همیشه در حال تغییر است و بدون شک پیش داوری آن را تغییر نمیدهد بلکه دیدن و پژوهیدن . از این که اینجا آمدم بسیار خرسندم..... دوست گرامی با توجه به نظرات ارزشمند شما و محتوی نوشته هایتان ، لینک وبلاگ (وب سایت) شما انتخاب شده است که در لیست لینک های وبلاگ (عشق به خدا شاهراهی به کمالhttp://open.persianblog.com ) قرار داده شود است لطفاً در صورت تمایل به تبادل لینک به یکی از شیوه های زیر به ما خبر بدهید :
1 از طریق ایمیل و با آدرس weblog_open@yahoo.com
2 از طریق یاهو مسنجر با آی دی weblog_open
3 از طریق سیستم commenting پرشیان بلاگ ( در پست "پرسش") در قسمت نظرات.
پس از مشاهده لینک ، لینک شما اضافه خواهد شد .
با تشکر از شما ...موفق باشید و سر بلند در پناه حق!

وادی عشق یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:27 ب.ظ

اندیشه جان دورود
بسیار وبلاگ زیبایی داری
در آینده منتظر پیامهای بعدی من باش
دورود و دو صد بدرود

spring دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:59 ب.ظ

من هم به این مسأله اعتقاد دارم. ولی به این هم عقیده دارم که بعضی از ارزشها همیشگی و جاودان هستن و انسان در عین اینکه باید همیشه به سوی نواندیشی حرکت کنه باید در چهارچوب این ارزشها گام برداره. به عبارت دیگه نمی​شه نقش تجربه در خرد رو نفی کرد. بعضی از سنتها در واقع تجربیاتی هستن که از گذشتگان به ما به ارث رسیده​ان و ارج نهادن به اونها زندگی رو راحت تر می​کنه. به نظر من انسانی که به بهانه نواندیشی تمام ارزشها رو رد می​کنه زندگی بسیار پوچی خواهد داشت و چنین آدمی برای اطرافیانش خطرناکتر از افراد کهنه​اندیشه. دقت کن که گفتم سنتها مسائل جانبی هستن. در مورد مسائل اصلی ولی کنجکاو باش، شک کن، اونها رو مورد سؤال قرار بده. ولی در تمام لحظات واقع​بینی و عمل​گرایی خودتو حفظ کن، نگذار که رویاپردازی و افسوس​خوردن وقتت رو تلف کنه. از نظر من نهایت خرد اینه که بتونی تشخیص بدی به کدام یک از سنتها احترام بگذاری و کدام رو نفی کنی. یعنی قبل از اینکه کاری رو انجام بدی بتونی نتیجه​اش رو پیش​بینی کنی و کاری رو انجام ندی که بعدا" پشیمون بشی و روی روحت سنگینی کنه حالا هرچقدر که در لحظه به​نظر خوشایند بیاد. اگر از من می​پرسی، ظرف دو سه سال آینده سعی کن که چهارچوب زندگیت رو تأیین کنی و ارزشهایی رو که برات مهم هستن شناسایی کنی. به این ترتیب می​تونی از عمرت استفاده بهینه داشته​باشی. ای کاش می​تونستم بیشتر باهات حرف بزنم و برات مثال بزنم. در دو سه روز آینده یه نامه مفصل برات خواهم نوشت. امیدوارم از حرفهای من خسته نشده​باشی.

صبا دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:53 ب.ظ http://kouli.blogsky.com

ژرف می نگارید...
می ترسم کلامی نا بجا بگویم از قداست نوشتارتان بگاهم....

یاسمن (چند قدم نزدیکتر به خدا) سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:12 ب.ظ http://mehrabooni-sedaghat.blogfa.com

من هم با این گفته موافقم... سعی کردم در خیلی از موارد همین کارو کنم...

بنفشه چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:06 ق.ظ http://banafsheh192.blogfa.com/

اندیشه من از استاد خیلی چیزا یاد گرفتم .مفید ترینش همین پستی که بهش اختصاص دادی.اول بخوانبم /بعد بدانیم.هر چیزی را که دلیل علمی داره بپذیریم.خرافه بدبختمان کرده است.

دختر هزار لبخند چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:02 ق.ظ http://sadeyes.blogfa.com

خرد بر پایه دیدن و پژوهیدن استوار است نه بر پندار باقی و پیش داوری و شنیدن......
سلام اندیشهء عزیزم....
بسیار به جا بود.... بعد از کلنجار ذهنی که در بلگ استاد داشتم الان.... واقعا به جا بود....
من هم کاملا به این موضوع اعتقاد دارم.... و به نظر من این جمله می تونه در پیشرفتهامون.... حکم یک اصل رو داشته باشه.....
ببینیم.... چشمهامونو باز کنیم... بی تعصب... بیدون پیش داوری.... به دنبال حقیقت باشیم... در هر زمینه ای.... و کم کم حقیقت در ما جاری خواهد شد......
پس نگریها..... فقط در جا زدن هست....
یه کم هم با دوستمون( اسپرینگ) موافقم........ بعضی چیزها هستند که اصل هستند... مثل انسان بودن.... درست زندگی کردن...در واقع همان اصول صحیح اخلاقی..... و عمل کردن به وجدانیات....( هر آنچ که خوب بوده... تمامی خوبان گفته اند خوب.... و هر انچه که بد بوده در تمامی جوامع و در تمامی قرنها و دوره ها بد بوده...)
اما همیشه.... پس نگریها.... تعصب ورزی ها...پیش داوریها.....باعث ماندن در جهل و نادانی خود شخص می شود.... طوریکه..... فقط خودش را بر حق می داند....
و همیشه گفتن... جاهل و کم خرد اونی هست که همیشه بر عقاید خودش پافشاری می کند...
ا

یاسمن (چند قدم نزدیکتر به خدا) یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:57 ب.ظ http://mehrabooni-sedaghat.blogfa.com

اندیشه جان نمیخوای مطلب جدید بنویسی؟

شازده خانوم دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:08 ق.ظ http://shazdekhanoom.blogsky.com

به عقیده من این کتابهای زرتشت که از نمایشگاه خریدی داره کار دستت میده.بچه برو بشین مشقتو بنویس

آرامش چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:08 ب.ظ

هر چه بیشتر در جملاتت غوطه ور می شوم بیشتر پی به عمق اندیشه هایت پی می برم
دورود بر تو
باز هم بر من ببار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد